Vil du tages alvorligt på nettet? Så vær professionel online.
En mobilvenlig, opdateret og velfungerende hjemmeside signalerer klart, at din virksomhed er professionel online.
Som kunde ser man hurtigt, om man har fundet professionelt firma, som man gerne vil handle med.
Vær professionel og bliv valgt
- Rammer den potentielle kunde en hjemmeside, der tydeligvis ikke er blevet opdateret, siden den blev offentliggjort for 5, 10 eller 15 år siden, googler han eller hun sandsynligvis videre i håbet om at finde en professionel.
- Det kan også være at køberen finder en hjemmeside, der tydeligvis er lavet af naboens søn eller et barnebarn. Så er man heller ikke professionel.
- Værst er det for dem, der end ikke har gjort sig den ulejlighed at investere i en hjemmeside. De forretninger bliver slet ikke fundet, når de potentielle kunder googler.
Du kan være sikker på, at flere og flere danskere det uprofessionelt ikke at have en hjemmeside.
Ofte betyder de, at de fravælger forretninger, der ikke kan findes online. Det ikke kun unge, men danskere i alle aldre.
Du skal se på din hjemmesiden som en del af din forretning
De fleste virksomhedsejere går op i, om firmaer og forretninger er professionel overfor kunderne og præsenterer sig overfor kunderne
- Facaden skal se indbydende ud
- Firmabilen skal helst være ren og pæn
- Skilte med firmanavn og åbningstider samt streamere til bilerne skal være flotte og smagfulde
- Er der vinduer, skal de være pyntet, så kunder får lyst til komme indenfor
- Er der et venteværelse, skal det være hyggeligt og rart indrettet, så klienterne slapper af, mens de venter
- osv osv
Men hvordan virksomheden præsenterer sig på nettet, er der mange ejere, der glemmer.
Den strategi er ikke god, når de fleste af os starter med at google, når vi vil finde en restaurant, en håndværker, en gavebutik, en mekaniker, en forening eller hvad vi nu har brug for i en fart.
Vær professionel og få nye kunder
Dine nye kunder leder efter dig på nettet og skal derfor kunne finde dig på Google.
Det er ikke i annoncer, telefonbøger eller andre steder nye kunder finder din forretning i dag. Det er på nettet.
”Jamen, jeg har masser af kunder. Så jeg synes ikke, der er grund til at gå så meget op i det med hjemmesider”, siger du måske.
Hvis du vil have nye kunder i fremtiden, er hjemmesiden vigtig. 90 procent af os googler, før vi handler.
“Mine kunder kommer via mund til mund metoden, så hjemmesiden er ikke vigtig”, er et andet argument.
Du skal så bare vide, at det første man gør, når man får anbefalet en frisør, massør, en cafe eller andet, er, at finde forretningens hjemmeside. Og uanset om forretningen er anbefalet af venner og bekendte, så trække det nedad, hvis forretningen ikke findes online.
Uden hjemmeside går du glip af at få en stadigt stigende del af befolkningen som kunder.
Nemlig dem, der ikke vil ikke handle med forretningsdrivende, som ikke finder det nødvendigt at præsentere sig selv på nettet.
Vær professionel og vis hvem du er – og hvad du kan
Som kunder vil vi vide, hvem vi handler med.
- Vi vil kunne fornemme virksomhedens værdier og kultur
- Vi vil se flotte fotos af det arbejde, virksomheden udfører
- Vi vil have præcise og korte tekster om, hvad vi kan forvente, hvis vi handler med dig.
Vi vil kort sagt møde din forretning på nettet, inden vi vælger leverandør – og vi leder helst ved hjælp af en mobil og med benene oppe i sofaen. Først når vi har googlet os frem til den rette, holder vi op med at lede og bruger i stedet mobilen til at ringe til dig.
Det gælder ikke mindst i et område som Odsherred, hvor tusindvis af nye feriegæster tilbringer ferier og fridage. Mange af dem er her for første gang og kender ikke de gode steder endnu.