Skriver du en ‘metatekst’ for sider og blogindlæg på din hjemmeside?

Det bør du gøre. Med en metatekst er det nemlig dig og ikke Google, der bestemmer, hvilken tekst der skal bruges, når en af dine sider eller indlæg dukker op i et søgeresultat.

Hvis du ikke skriver noget, finder Google selv et citat fra dit indlæg eller din side, som bliver brugt i søgeresultaterne. Og det kan du helt sikkert selv gøre bedre.

Den tekst, Google bruger i et søgeresultat sammen med titel og webadresse, kaldes også en ‘snippet’.

Brug et plugin til metatekster

At skrive en metatekst er nemt, hvis du for eksempel har installeret et SEO-plugin (Search Engine Optimization – på dansk søgemaskineoptimering).

Personligt bruger jeg pluginet Yoast SEO og er godt tilfreds med det.

Når plugin’et er aktiveret, får du nogle ekstra bokse i bunden af dine indlæg og sider, hvor du bliver opfordret til at skrive en metabeskrivelse.

 

Sådan ser boksene ud, hvis du har installeret Yoast SEO:

Her kan du se, hvor du skal skrive din meta-tekst

 

Indlæggets metabeskrivelse kan for eksempel se sådan her ud:

En færdig meta-tekst under indlægget

 

Bed Google om at indeksere

Når metateksten er lavet, venter man tålmodigt på, at Google kommer forbi. Hos mig skete det efter kun 27 minutter, som du kan se af nedenstående klip.

Årsagen er ikke kun, at jeg var heldig. Mit website er tilknyttet Google Search Control. Det betyder, at Google blandt andet giver mig besked om det, hvis der er fejl på min side, som Google ikke bryder sig om. Fejlen kan være, at en af mine sider ikke er mobilvenlig.

En anden fordel ved Google Search Control er, at jeg kan bede Google om at indeksere min nye side eller en side, som jeg har ændret. Der er ingen garanti for, at Google rykker ud med det samme, men i mit tilfælde gik det hurtigt.

Derfor kan jeg med det samme vise jer min metatekst, som den ser ud på Google.

Den samlede tekst med titel, webadresse og metabeskrivelse på Google kaldes en ‘snippet’:

 

Her ser du metateksten for indlægget på en pc:

metatekst fra indlæg vist på Google på en pc

Og sådan ser samme snippet ud på en smartphone:

metatekst fra indlæg vist på Google på en mobil

 

Metatekster præsenterer dine budskaber

Selv om det tager tid at skrive metatekster, kan det godt betale sig.

Først og fremmest kan du med en metatekst præsentere dine budskaber på en ordentlig og gennemtænkt måde på Google.

Hvis du samtidig bruger dine vigtigste søgeord fra teksten i metabeskrivelsen, er der en chance for, at du bliver vist, hvis andre søger på samme ord.

 

En snippet med metatekst der bedre ud på Google

Metabeskrivelsen ændrer ikke på din placering i Google, som den gjorde tidligere. Det gør titlen til gengæld, men det er en helt anden historie, som vi kan tage en anden gang.