Er du en af dem, der mener, at når bare man har en side på Facebook, så har man ikke brug for en hjemmeside?

Så tro om igen.

Facebook kan ikke erstatte en hjemmeside.

Du bliver straffet af Google

Hvor starter dine potentielle kunder mon deres søgning efter de varer eller tjenester, som du tilbyder?

På Google naturligvis!

Men her bliver din forretning nedprioriteret, med mindre du har en mobilvenlig hjemmeside med de rigtige søgeord.

Facebook bestemmer, hvad fans og følgere ser

Det er ofte langt under halvdelen af din sides følgere eller fans, der ser hvad du deler på din facebookside.

Årsagen er Facebooks såkaldte algoritme, som bestemmer, hvem af dine følgere, der skal se hvilke af dine opdateringer i sin nyhedsstrøm.

Eller om vedkommende overhovedet skal se nogen.

Siden starten af 2018 har Facebook besluttet, at vi skal se flere nyheder fra venner og familie og færre fra caféer, butikker, terapeuter, foreninger, virksomheder og alle mulige andre med en side på Facebook.

Formålet er at få virksomheder og andre med sider til at betale for flere annoncer.

Det betyder, at stort set alle med en Facebookside siden årsskiftet har oplevet et stort fald i antallet af fans, der ser ser sidens opslag.

Dine følgere skal like, kommentere og dele

Facebook sørger for, at det kun er de følgere, som jævnligt kommenterer, liker eller deler dine opslag, der får nogle af dine nyheder i deres nyhedsstrøm.

For de passive følgere forsvinder opslag fra din side langsomt fra nyhedsstrømmen, og det varer ikke længe, før du er usynlig for dem.

Er du i tvivl om, det virkelig kan passe, så prøv at finde afdelingen med de sider, som du selv har liket.

Du bliver overrasket over at opdage, hvor mange facebooksider, du har liket, som du aldrig hører noget fra. Heller ikke selv om siderne laver daglige opslag.

Facebook bliver ved med at lave om

Hvornår Faccebook næste gang ændrer sine retningslinjer for, hvad vi først og fremmest skal se i vores nyhedsstrøm, vides ikke

Men at der løbende kommer nye ændringer, er der ingen tvivl om.

En hjemmeside er er den bedste kanal, du kan bruge

Når alt det negative er sagt om Facebook, så er det ikke en dårlig ide at have en Facebookside.

  • Du når ud til de aktive brugere
  • Du kan annoncere til din målgruppe
  • Du kan dele artikler fra din hjemmeside på Facebook. På den måde kan du få dine følgere til også at besøge din hjemmeside for at læse mere eller for at tilmelde sig dit nyhedsbrev.

Opslag på Facebook forsvinder med strømmen. Det gør dine artikler og tekster på hjemmesiden ikke. Der kan dine potentielle kunder altid finde dine tips og andre tidsløse informationer, som er røget så langt ned på din facebookside, at de ikke bliver fundet igen.

Desuden bliver opslag på Facebook i modsætning til artikler på hjemmesider heller ikke fundet af Google.

Derfor må en side på Facebook aldrig stå alene. En god hjemmeside er den bedste kanal, du har for at nå ud til din målgruppe.

 

Værd at læse

En stor amerikansk undersøgelse fra august 2018 bekræfter, at Facebooks ændringer ved årsskiftet har medført store begrænsninger for Facebooksidernes muligheder for at nå ud til sine følgere.